Al-Karim

Al-quran nur Karim yang selalu kita baca KEBANYAKAN kalinya hanya pada kita kecil, renung2kan lah. Dapatkan software tafsir Al-Quran disini secara PERCUMA...

Majlis Gabungan Bersatu

Assalamualaikum///kepada Ayahanda2, Kekanda2, Abglong2 serta Kak Long, Abg2kaw, dan Jemaah yg saya hormati.Majlis Gabungan Bersatu merupakan satu majlis bagi merapatkan lagi hubungan sesama ahli terang dan gelap dimalaysia..kami berharap dengan adanya majlis ini kita sama2 dapat lupakanlah sengkata lama dan cuba tingkatkan martabat bangsa serta perjuangkanlah apa yang telah kita sama2 janjikan.

Jihad

Sedikit pengenalan dan pendedahan mengenai Jihad yang sebenar di dalam islam, di harap pembaca menghayati erti sebenar jihad tersebut, wallahua'lam.

Sunday, May 1, 2011

Apakah istidraj itu??

Posted by fariz tiger at 11:19 AM 0 comments
Apakah istidraj itu? Patutkah atau tidak kita jauhi istidraj? Inilah yang akan saya ulas dalam risalah ini. Tajuk ini adalah amat penting, terutama kepada anak-anak dan generasi muda kita agar tidak terkeliru dengan risalah ini. Pemikiran kebanyakan umat Islam di zaman moden ini nampaknya jelas kelihatan kian jauh menyimpang dari pemikiran seseorang Islam di zaman silam. Pemikiran manusia di zaman serba maju ini telah dihanyutkan oleh arus keadaan dan diselaputi oleh kebendaan.
Itulah sebabnya kita lihat masyarakat pada hari ini berbeza dengan masyarakat dahulu. Bagaimana masyarakat pada hari ini? Mereka telah terpengaruh dengan apa yang ada dengan suasana sekelilingnya. Mereka tidak memandang jauh sepertimana orang-orang dahulu. Padahal orang dahulu tidak belajar tinggi sehingga ke universiti. Kita sekarang cerdik, ada ijazah, ada PhD dan macam-macam, tapi bodoh.
Manusia tersebut telah tertipu dengan kekuasaan, pangkat, kebesaran dan kekayaan yang diperolehi. Lantas mereka tidak faham lagi dengan nikmat Allah. Jika dia berkuasa, dia gunakan kekuasaannya untuk menindas orang-orang bawahannya kerana dia tidak tahu menggunakan nikmat kekuasaan yang ada padanya. Dia tidak faham tentang nikmat dan rahmat Allah S.W.T.
Kuasa Dan Kekayaan Untuk Maksiat
Kalau dia ada kebesaran, dia menzalimi orang dibawahnya. Kekayaan yang ada padanya digunakan bukan untuk kebaikan dirinya dan orang lain, tetapi untuk berbuat maksiat kepada Allah S.W.T. Manusia golongan ini telah terkeliru dengan fahaman mereka sendiri. Mereka tidak faham dan tidak dapat membezakan nikmat pemberian Allah kepada hambaNya yang setia dengan hambaNya yang derhaka.
Saya pernah ditanya oleh seorang mahasiswa, “Ustaz, betulkah atau tidak, saya dengar ustaz bersyarah, ulama’-ulama’ kalau bersyarah menyatakan bahawa barangsiapa yang mahu mendapatkan kebahagian di dunia dan di akhirat hendaklah mengikut jejak langkah Rasulullah S.A.W dan berpegang teguh kepada agama Islam. Betulkah ustaz?” Saya jawab, “Betul.” “Minta maaf ustaz, saya tidak percaya, sebab apa yang saya lihat realitinya tidak begitu. Orang-orang yang mengikut jejak langkah Rasulullah inilah yang teruk.”
Dia kemudian menyebutkan beberapa contoh, “Mak dan ayah saya, bukan sahaja sembahyang sehari semalam lima waktu, tapi tengah malam pun bangun sembahyang tahajjud. Rumah kami roboh juga. Puasa bukan sahaja puasa Ramadhan, Isnin mereka puasa, Khamis pun mereka berpuasa. Tapi kami makan sebulan sekali daging pun susah. Ayah saya, orang belum azan sudah pergi ke masjid. Begitu azab mak dan ayah saya yang berpegang teguh kepada agama.”
“Tapi, bapa saudara saya (adik mak saya), tak pernah sembahyang seumur hidupnya. Rumahnya rumah batu. Puasa pun tidak pernah. Kalau kita tanya, pakcik tak ingat mati? Bukan saya seorang sahaja yang mati, katanya. Kalau masuk neraka pun ramai juga orang lain yang masuk. Dia hidup kaya, hidup mewah, kita yang sembahyang ni, hidup susah.”
Sebenarnya, hendaklah kamu tahu tentang nikmat-nikmat Allah yang telah dikurniakan kepada makhluk-makhlukNya. Pemberian nikmat Allah kepada hambaNya yang setia (yang dikasihiNya) ialah pemberian yang diredhaiNya, tetapi pemberian nikmat Allah kepada manusia yang melakukan maksiat dan kejahatan adalah pemberian yang tidak diredhaiNya. Inilah yang dinamakan ISTIDRAJ.
Pemberian yang redha ini seperti pemberian ayah kepada anaknya. Ketika si ayah hendak sembahyang, tiba-tiba lalu si penjual aiskrim. Si anak merengek minta dibelikan. Si ayah pun membelikannya kerana tidak mahu anaknya mengacau dia sembahyang. Dengan senyum mesra diberikannya aiskrim itu dengan layanan yang baik. “Makan baik baik nak, jangan bising-bising, ayah nak sembahyang.”
Kemudian, baru saja nak sembahyang, si anak menjerit-jerit minta tambah aiskrim lagi. Si ayah naik darah. Dengan perasaan marah, dibelikan juga aiskrim tersebut kerana takut sembahyangnya tidak khusyuk. Tetapi pemberiannya pada kali ini tidak disertai dengan kemesraan. Pemberian inilah yang dikatakan sebagai pemberian yang tidak redha.
Begitu juga Allah S.W.T. dengan kita. Kadang-kadang manusia mendapat nikmat yang diredhai Allah dan kadang-kadang tidak. Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud, “Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberi nikmat kepada hambaNya yang selalu membuat maksiat (derhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diIstidrajkan oleh Allah S.W.T.” (Riwayat At-Tibrani, Ahmad dan Baihaqi)
Akan tetapi manusia derhaka yang terkeliru dengan pemikirannya berpendapat bahawa dengan nikmat yang datang mencurah daripada Allah S.W.T kepadanya itu walaupun dia sentiasa melakukan maksiat, dia menyangka itu adalah bukti yang menunjukkan bahawa Allah kasih dan berserta dengan perbuatan maksiat mereka.
Manusia Istidraj? Manusia Yang Lupa Daratan
Walaupun dia membuat maksiat, tapi dia merasakan Allah menyayanginya. Manusia seperti ini kadang-kadang memandang hina kepada orang-orang yang suka beramal dan ke masjid. Apatah lagi orang yang selalu ke masjid itu hanya berselipar jepun atau berterompah kayu, sedangkan dia naik kereta jenis mewah.
“Alah, siang malam ke masjid, ke surau, tapi basikal buruk pun tak ada. Tengok aku. Aku nak ke kelab malam dengan kereta mewah. Walaupun aku tidak pernah sembahyang, tapi Allah sayangkan aku. Kalau kau sikit ibadat, tentu kau juga akan kaya macam aku.” Katanya sombong. Inilah jenis manusia yang tidak sedar akan dirinya sendiri. Dia melakukan maksiat pagi petang, siang malam, dia sangka Allah sayangkannya.
Maka mereka yang berpendapat sedemikian, baik mereka yang mengaku muslim, lebih-lebih lagi orang yang sudah nyata kafirnya, berterusanlah mereka menggunakan nikmat pemberian Allah yang berupa harta kekayaan, kebesaran, pangkat dan kuasa mereka untuk melakukan penindasan dan kezaliman serta maksiat (derhaka) kepada Allah yang berpanjangan.
Sesungguhnya mereka tidak faham dan tidak sedar sama sekali bahawa pemberian nikmat itu adalah istidraj daripada Allah. Dengan pemberian nikmat yang tidak diredhaiNya itu mereka akan lalai dari mengingati Allah. Akhirnya mereka akan menemui kehancuran dan kemusnahan.
Kadang-kadang Allah S.W.T memberikan manusia nikmat yang banyak dengan tujuan untuk menghancurkannya. Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud, “Apabila Allah menghendaki untuk membinasakan semut, Allah terbangkan semut itu dengan dua sayapnya.” (Daripada kitab Nasa’ibul ‘Ibad)
Anai-anai misalnya, kalau tidak ada sayap selamatlah dirinya. Dia akan duduk diam di bawah daun atau merayap di celah-celah batu. Jika Allah hendak membinasakannya, Allah beri ia sayap. Anai-anai kalau sudah bersayap namanya akan berubah menjadi kelkatu. Otaknya menjadi otak kelkatu. Kelkatu, bila dapat nikmat dia cuba nak lawan api. Begitu juga manusia, bila mendapat nikmat, dia cuba hendak melawan Allah.
Pemimpin-pemimpin Yang Dilaknati Allah
Buktinya telah banyak kita lihat dan kita dengar. Berapa banyak pemimpin-peminpin yang dahulunya gagah dan sombong telah dilaknati Allah. Tidak kurang juga jumlahnya kerajaan yang besar lagi utuh telah pun hancur dan musnah.
Firaun yang gagah mengaku Tuhan, Namrud yang sombong membakar Nabi Allah Ibrahim, Qarun yang kaya, Tha’labah yang bakhil dan banyak lagi, semuanya telah musnah akibat kesombongan dan keangkuhan mereka!
Nikmat Allah yang diberikan kepada Firaun tidak terkira banyaknya. Bersin pun tidak pernah. Jangan kita ingat kita sihat Allah sayang kita. Firaun lagi sihat, tetapi dengan nikmat kesihatan itulah Allah binasakannya. Orang lain selalu sakit, tetapi Firaun tidak. Orang lain mati, sedangkan dia belum juga mati-mati hingga dia merasa besar diri, sombong dan takbur. Akhirnya dia mengaku dirinya Tuhan.
Namrud begitu sombong dengan Allah hingga membakar Nabi Ibrahim. Berapa besar pangkat Namrud? Bagaimana dia menemui ajalnya? Kematiannya hanya disebabkan oleh seekor nyamuk yang masuk ke lubang telinganya!
Tidak ada seorang pun manusia pada hari ini yang sekaya Qarun. Anak kunci gudang hartanya saja 40 ekor unta membawanya. Akhirnya Allah tenggelamkan hartanya dengan dirinya sekaligus. Hingga kini harta itu tidak timbul-timbul. Harta Qarun itulah yang kita cari-cari sehingga lupa sembahyang! Kalau kita kaya, kita sangka Allah sayang. Qarun lagi kaya, akhirnya Allah jahanamkan harta kekayaannya dengan dirinya sekali.
Di mana dan bagaimanakah keadaan mereka itu sekarang? Tanyalah pada tanah! Tanah yang mereka pijak semasa mereka diistidrajkan oleh Allah yang akan memberikan jawapan.
Kita baru naik kereta sudah sombong. Rasulullah S.A.W naik ke langit pun tidak sombong. Kita kalau berjumpa dengan orang besar sikit sudah sombong dan merasa bangga. Kalau menteri senyum kepadanya dia merasa bangga. Rasulullah S.A.W berjumpa dengan Allah S.W.T di langit, tetapi baginda tidak pun sombong. Kejadian seperti ini akan terus berlaku sepanjang zaman. Allah S.W.T berfirman yang bermaksud, “Sunnah Allah tidak pernah berubah atau bertukar.”
Apabila kita tinjau semua ini, akan hilanglah segala persoalan yang tidak terjawab dan yang menjadi keraguan selama ini yang sentiasa mengganggu fikiran kita. Mengapa orang-orang kafir kaya raya? Mengapa orang-orang yang sentiasa membuat maksiat hidup mewah? Tidakkah kita hairan mengapa orang-orang yang selalu ke masjid hanya berbasikal buruk? Yang ke kelab malam naik kereta mewah?
Cara Untuk Menentukan Nikmat Yang Diredhai Allah
Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenarnya tentang nikmat yang diterimanya itu. Adakah pemberian itu diredhai Allah atau tidak? Caranya ialah hendaklah dia sentiasa mengkaji dengan teliti nikmat yang diterimanya itu dan bagaimana serta ke mana digunakannya?
Seseorang yang menerima segala nikmat itu akan terus mengsyukuri Allah. Dia akan menggunakan pemberian itu ke jalan kebaikan dan selain dari itu, dia sentiasa redha mengabdikan dirinya kepada Allah. Maka dengan limpah kurnia yang diperolehinya itu adalah pemberian yang diredhai Allah.
Pemberian yang diredhai Allah akan membuatkan seseorang itu ikhlas apabila bersedekah. Apabila dia melihat orang membawa list derma, dia lantas memanggil orang tersebut walaupun dia hanya ada wang 50 sen ketika itu. “Ini sedekah saya. Maaflah, hanya 50 sen”, katanya.
Akan tetapi pemberian yang tidak diredhai Allah akan membuatkan orang yang menerimanya enggan bersedekah atau berbuat kebajikan dengan ikhlas. Dia ada wang RM500 dalam sakunya. Ketika orang minta derma dia menyatakan dia tiada wang. Maknanya wang yang ada dalam sakunya adalah wang istidraj.
Pada ketika setelah itu, lalu seorang gadis cantik yang menjual tiket “pertunjukan amal”. Belum pun sempat gadis itu menawarkannya, dia pula yang memanggilnya terlebih dahulu. Dia pun membeli tiket untuk pertunjukan amal itu.
Pertunjukan amal? Ini juga satu kekeliruan bagi kita. Kita sering tertipu dengan label “amal” ini. Kadang-kadang pada waktu Maghrib, lalu sebuah van yang riuh rendah dengan muzik dan memberi pengumuman. “Tuan-tuan, silalah datang ke taman hiburan, kita akan mengadakan pertunjukan amal.” Ada ibu bapa yang terpengaruh lalu pergi dengan membawa keluarga. Pasal pertunjukan amal, dia ingat dapat pahala.
Inilah cakap-cakap yang mesti kita jaga. Begitu juga dengan orang yang bersyarah. Kita mesti tengok betul gerak-geri orang yang bersyarah tersebut. Ke mana pensyarah tersebut hendak membawa kita. Sebab kadang-kadang banyak kekeliruan dalam syarahan-syarahan.
Ada pensyarah yang berkata, “Kita sekarang hendaklah sesuaikan Islam dengan zaman.” Nampak jelas di sini otak kita hendak dikelirukannya. Hendaklah kita sedar, Islam itu tidak boleh disesuaikan dengan zaman, tetapi zaman itulah yang mesti disesuaikan dengan Islam.
Kalaulah Islam hendak disesuaikan dengan zaman, maka zaman orang bertelanjang, Islam sesuai dengan orang yang bertelanjang, zaman orang merompak, Islam mesti sesuai dengan perompak. Tidak boleh Islam disesuaikan dengan zaman. Islam tidak boleh tunduk kepada zaman, tetapi zaman itulah yang mesti tunduk dengan Islam.
Tidak beberapa lama dahulu, saya berjumpa dengan seorang ulama’. Ditanya tentang loteri, dia kata haram. Habis, bagaimana kalau kita hendak membantu orang, macam loteri kebajikan? “Halal.” Katanya.
Loteri haram, dibalut dengan label kebajikan jadi halal. Inilah kata-kata yang mengelirukan kita. Kiranya di samping seseorang yang menerima segala nikmat Allah, maka bertambah pula maksiat dan derhakanya kepada Allah, maka jelaslah segala kemudahan dan kemewahan yang diperolehinya itu adalah istidraj, iaitu pemberian nikmat yang tidak diredhai Allah S.W.T.
Namun, jangan pula apabila ada orang kaya datang ke masjid dengan kereta besar kita katakan istidraj. Orang naik pangkat istidraj atau orang-orang besar istidraj. Jangan! Orang-orang yang menggunakan nikmatnya untuk kebajikan, untuk mengabdikan dirinya kepada Allah, itu bukan istidraj namanya.
Bukan bermakna kita tidak boleh kaya. Kaya tidak salah di sisi Islam, tetapi masuk ke syurga agak lambat sedikit. Ibarat orang dari Singapura hendak masuk ke Johor. Orang yang membawa barang yang banyak akan diperiksa oleh kastam. Makin banyak barangnya, makin lama pemeriksaan, makin lambat dia masuk ke Johor. Orang yang tidak membawa barang akan lepas dengan mudah memasuki Johor.
Inilah yang sangat-sangat kita takuti dalam hidup ini dan kehidupan kita di dunia ini. Sebab itulah umat Islam di zaman Rasulullah S.A.W sentiasa merintih di hati sanubari sambil berkata, “RedhaMu yang selalu kami rindukan dan marahMu yang sangat kami takuti Tuhan. Lebih baik kami hidup miskin asal dalam redhaMu, kami tak ingin kepada kekayaan di dalam marahMu.”
Inilah sajak yang penuh makna. Apakah maknanya? Hidup kita di dunia mesti ada target, mesti ada pedoman. Jangan hidup kita seperti kumbang di tengah kolam, ditiup angin ke tepi ia ke tepi, ditiup ke tengah ia ke tengah. Tidak ada pegangan langsung. Kita kalau hendak selamat, hidup kita mesti ada target atau matlamat atau tujuan. Tujuan hidup kita di dunia ialah mencari keredhaan Allah S.W.T, baru kita selamat. Bukan kaya yang kita cari dan bukan juga miskin yang kita cari!
Kalau target kita hanya untuk kaya, akan jahanamlah diri kita. Jika ada kesempatan untuk kaya, kita lihat dulu. Kalau ada keredhaan Allah, barulah kita ambil. Kalau tidak, lebih baik kita miskin. Bukan tujuan kita untuk menjadi miskin, tetapi hendak mencari keredhaan Allah. Kalau hidup miskin ada keredhaan Allah, maka kita pilih miskin. Kalau mahu menjadi kaya dengan keredhaan Allah, katakan aku tidak mahu kekayaan tanpa keredhaanMu.
Bila hidup kita untuk mencari keredhaan Allah, nescaya selamatlah kita di dunia dan di akhirat. Wallahua’lam.
Dipetik dari buku Siri Syarahan Ustaz Yazid Jaafar

ilmu tauhid . hakikat nur muhamaad

Posted by fariz tiger at 11:06 AM 1 comments
Keterangan berikut adalah suntingan dari kitab 'Sirrul Asrar Fi Ma Yahtaju Ilayhil Abrar' oleh Ghawthul A'zham Shaikh Muhyiddin Abdul Qadir Jilani رضي الله عه

Maka berkata Shaikhuna; tentang

Nur Muhammad (iaitu hakikat Muhammad) - atau ringkasnya asal kejadian. 

Semoga Allah Ta'ala memberikan kamu kejayaan di dalam amalan-amalan kamu yang disukaiNya dan Semoga kamu memperolehi keredaanNya. Fikirkan, tekankan kepada pemikiran kamu dan fahamkan apa yang aku katakan. 

Allah Yang Maha Tinggi pada permulaannya menciptakan cahaya Muhammad daripada cahaya suci Keindahan-Nya. Dalam hadis Qudsi Dia berfirman; 

“Aku ciptakan ruh Muhammad daripada cahaya Wajah-Ku”.

Ini dinyatakan juga oleh Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم dengan sabdanya: 

“Mula-mula Allah ciptakan ruhku. Pada permulaannya diciptakanNya sebagai ruh suci”.
 

“Mula-mula Allah ciptakan qalam”. 
“Mula-mula Allah ciptakan akal”. 

Apa yang dimaksudkan sebagai ciptaan permulaan itu ialah ciptaan hakikat kepada Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم; kebenaran tentang Muhammad yang tersembunyi. Dia juga diberi nama yang indah-indah. 

Dia dinamakan Nur, cahaya suci kerana dia dipersucikan dari kegelapan yang tersembunyi di bawah sifat jalal Allah. 

Allah Yang Maha Tinggi berfirman; 

قَدْ جَآءَكُمْ مِّنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَـبٌ مُّبِينٌ 

“Sesungguhnya telah datang kepada kamu dari Allah, cahaya dan kitab yang menerangkan”. -  Al-Maaidah, ayat 15

Dia dinamakan aqal yang meliputi (akal universal) kerana dia telah melihat dan mengenali segala-galanya. 

Dia dinamakan qalam kerana dia menyebarkan hikmah dan ilmu dan dia mencurahkan ilmu ke dalam huruf-huruf. 

Roh Muhammad adalah zat atau hakikat kepada segala kejadian, permulaan dan kenyataan alam maya. Baginda صلى الله عليه وسلم menyatakan hal ini dengan sabdanya; 

“Aku daripada Allah dan sekalian yang lain daripadaku”.
 

Allah Yang Maha Tinggi menciptakan sekalian roh daripada roh baginda صلى الله عليه وسلم di dalam alam kejadian yang pertama, dalam bentuk yang paling baik. ‘Muhammad’ adalah nama kepada sekalian kemanusiaan di dalam alam arwah. Dia adalah sumber, asal usul dan kediaman bagi sesuatu dan segala-galanya. 
Kejadian Insan berupa jasad dan ruh
 

Empat ribu tahun selepas diciptakan cahaya Muhammad, Allah ciptakan arasy daripada cahaya mata Muhammad. Dia ciptakan makhluk yang lain daripada arasy. Kemudian Dia hantarkan roh-roh turun kepada peringkat penciptaan yang paling rendah, kepada alam kebendaan, alam jirim dan badan.

ثُمَّ رَدَدْنَـهُ أَسْفَلَ سَـفِلِينَ 

“Kemudian Kami turunkan ia kepada peringkat yang paling rendah”.  -  surah Tin: 5

Dia hantarkan cahaya itu daripada tempat ia diciptakan, dari alam Lahut, iaitu alam kenyataan bagi Zat Allah, bagi keesaan, bagi wujud mutlak kepada alam nama-nama Ilahi, kenyataan sifat-sifat Ilahi, alam bagi akal asbab kepunyaan roh yang meliputi (roh universal). Di sana Dia pakaikan roh-roh itu dengan pakaian cahaya. Roh-roh ini dinamakan‘Roh Sultani' (ruh pemerintah)’. 

Dengan berpakaian cahaya mereka turun kepada alam malaikat. Di sana mereka dinamakan ‘roh rohani’. 
Kemudian Dia arahkan mereka turun kepada alam kebendaan, alam jirim, air dan api, tanah dan angin dan mereka pun menjadi ‘roh manusia’. 

Kemudian daripada dunia ini Dia ciptakan tubuh yang berdaging, berdarah.

مِنْهَا خَلَقْنَـكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى 

“Kemudian Kami jadikan kamu dan kepadanya kamu akan dikembalikan dan daripadanya kamu akan dibangkitkan sekali lagi”.  -  surah Thoha: 55

Selepas peringkat ini Allah memerintahkan roh-roh supaya memasuki badan (iaitu tubuh dan dengan kehendakNya mereka pun masuk. 

فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى 

“Maka apabila Aku sempurnakan kejadiannya dan Aku tiup padanya roh-Ku…”.  -  surah Shad: 72 
Lupa Asal usul kejadian dan perjanjian 

Sampai masanya roh-roh itu terikat dengan badan, dengan darah dan daging dan lupa kepada asal-usul kejadian dan perjanjian mereka. Mereka lupa tatkala Allah ciptakan mereka pada alam arwah Dia telah bertanya kepada mereka;

“Adakah aku Tuhan kamu?"

Mereka telah menjawab; "Iya, bahkan!.”
 

Mereka lupa kepada ikrar mereka itu. Mereka lupa kepada asal-usul mereka, lupa juga kepada jalan untuk kembali ke tempat yang asal mereka. Tetapi Allah Maha Penyayang, Maha Pengampun - sumber kepada segala keselamatan dan pertolongan bagi sekalian hambaNya. Dia mengasihani mereka lalu Dia hantarkan kitab-kitab suci dan rasul-rasul untuk mengingatkan mereka tentang asal-usul mereka.

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِـَايَـتِنَآ أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَـتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ 

“Dan Sesungguhnya Kami telah utuskan Musa (membawa) ayat-ayat Kami (sambil Kami mengatakan): hendaklah kamu keluarkan kaum kamu dari kegelapan kepada cahaya, dan ingatkan mereka kepada hari-hari Allah”.  -  surah Ibrahim: 5

Iaitu ‘ingatkan roh-roh tentang hari-hari di mana mereka tidak terpisah dengan Allah’.
 

Utusan Allah - menunjukkan jalan kembali kepada Allah!
 

Ramai rasul telah datang ke dunia ini, melaksanakan tugas mereka dan kemudian meninggalkan dunia ini. Tujuan semua itu adalah membawa kepada manusia perutusan, peringatan serta menyedarkan manusia daripada kelalaian mereka. Tetapi mereka yang mengingatiNya, yang kembali kepadaNya, manusia yang ingin kembali kepada asal-usul mereka, menjadi semakin berkurangan dan terus berkurangan ditelan zaman. 

Nabi-nabi terus diutuskan dan perutusan suci berterusan sehingga muncul roh Muhammad yang mulia, yang terakhir di kalangan nabi-nabi, yang menyelamatkan manusia daripada kehancuran dan kelalaian. Allah Yang Maha Tinggi mengutuskannya untuk membuka mata manusia; iaitu membuka mata hati yang ketiduran. Tujuannya ialah mengejutkan manusia dari kelalaian dan ketidaksedaran dan untuk menyatukan mereka dengan keindahan yang abadi, dengan penyebab, dengan Zat Allah. 

Allah berfirman; 

قُلْ هَـذِهِ سَبِيلِى أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِى 

“Katakan: Inilah jalanku yang aku dan orang-orang yang mengikuti daku kepada Allah dengan pandangan yang jelas (basirah)”  -  surah Yusuf: 108

Ia menyatakan jalan Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم. 

Baginda صلى الله عليه وسلم dalam menunjukkan tujuan kita telah bersabda; 

“Sahabat-sahabatku adalah umpama bintang di langit. Sesiapa daripada mereka yang kamu ikuti kamu akan temui jalan yang benar”.
 

Pandangan yang jelas (basirah) datangnya daripada mata kepada roh. Mata ini terbuka di dalam jantung hati orang-orang yang hampir dengan Allah, yang menjadi sahabat Allah. Semua ilmu di dalam dunia ini tidak akan mendatangkan pandangan dalam (basirah). Seseorang itu memerlukan pengetahuan yang datangnya daripada alam ghaib yang tersembunyi pengetahuan yang mengalir daripada kesedaran Ilahi. 

وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا 

“Dan Kami telah ajarkan kepadanya satu ilmu dari sisi Kami (ilmu laduni)”.  -  surah Kahfi: 65

Bergabung di dalam kafilah Kerohanian
 

Apa yang perlu seseorang lakukan ialah mencari orang yang mempunyai pandangan dalam (basirah) yang mata hatinya celik, dan cetusan serta perangsang daripada orang yang seperti ini adalah perlu. Guru yang demikian, yang dapat memupuk pengetahuan orang lain mestilah seorang yang hampir dengan Allah dan berupaya menyaksikan alam mutlak. 

Wahai anak-anak Adam, saudara-saudara dan saudari-saudari! 

Bangunlah dan bertaubatlah kerana melalui taubat kamu akan memohon kepada Tuhan agar dikurniakanNya kepada kamu hikmahNya. Berusaha dan berjuanglah. Allah memerintahkan;

وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَـوَتُ وَالاٌّرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ - الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِى السَّرَّآءِ وَالضَّرَّآءِ وَالْكَـظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَـفِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ 

“Dan berlumba-lumbalah kepada keampunan Tuhan kamu dan syurga yang lebarnya (seluas) langit dan bumi, yang disediakan untuk orang-orang yang berbakti. Yang menderma di waktu senang dan susah, dan menahan marah, dan memaafkan manusia, dan Allah kasih kepada mereka yang berbuat kebajikan”.  -  surah Imraan: 133 -134.

Masuklah kepada jalan itu dan bergabunglah dengan kafilah kerohanian (tariqat ahli sufi) untuk kembali kepada Tuhan kamu. Pada satu masa nanti jalan tersebut tidak dapat dilalui lagi dan pengembara pada jalan tersebut pun sudah tidak ada lagi. Kita tidak datang ke bumi ini untuk merosakkan dunia ini. Kita dihantar ke mari bukan untuk makan, minum dan buang air. Roh penghulu kita menyaksikan kita. Baginda صلى الله عليه وسلم berdukacita melihat keadaan kamu. 

Baginda صلى الله عليه وسلم telah mengetahui apa yang akan berlaku kemudian hari apabila baginda صلى الله عليه وسلم bersabda; 

“Dukacitaku adalah untuk umat yang aku kasihi yang akan datang kemudian”.
 

Maka setakat di sini tamatlah petikan kitab... 

Pengajaran dan catatan penting untuk renungan

a. Nur Muhammad (hakikat Muhammad) - adalah makhluk Allah yang pertama di jadikan oleh Allah Ta'ala. Inilah pegangan yang sah daripada Ahlus Sunnah wal Jamaah. 

b. Segala makhluk lain adalah dijadikan daripada Nur Muhammad. 

c. Ruh seluruh manusia dari Adam a.s sehingga manusia terakhir telah dijadikan oleh Allah dan berada di alam lahut. Apabila seseorang ditaqdirkan untuk lahir ke muka bumi, maka rohnya akan ditiupkan ke dalam rahim ibunya. Inilah maknanya Allah menurunkan manusia ke alam paling rendah. (alam ajsam, alam kebendaan). 

d. Keterangan ayat Qur'an .... “Sesungguhnya telah datang kepada kamu dari Allah, cahaya dan kitab yang menerangkan”. (Al-Maaidah: 15) adalah bukti Nur Muhammad sebagai kejadian asal bagi segala makhluk, sebagaimana tafsir ulama Ahlus Sunnah. 

e. Manusia wajib mencari jalan kembali kepada Allah dengan mengikut perintah Nabi صلى الله عليه وسلم zahir dan batin. Ketika diri zahir Nabi tiada lagi di dunia nyata, maka wajib mencari para pewaris Nabi yang meneruskan 'risalah' kenabian. Mereka wujud pada setiap zaman dan akan tetap wujud sehingga ke hari kiamat! 

Cara yang betul sebelum dan selepas menjadi ahli bai'ah.

Posted by fariz tiger at 11:04 AM 0 comments
Pertama, jika anda mahu menjadi ahli ba'ah yang benar hala tujunya, carilah ranting-ranting yang aktif pergerakannya. Aktif dari segi aktiviti yang bermaanfaat. Ini kerana banyak ranting kawasan yang sudah tidur. Jika aktif pun, mereka menjalankan aktiviti yang tidak berfaedah. Sebaik-baiknya ranting kawasan yang aktif dengan aktiviti kemasyarakatan. Anda boleh memilih dan mencari. Tetapi perlu di ingat jangan terlalu gopoh untuk menjadi ahli. Kerana kesilapan pergaualan ranting kawasan akan membawa padah.

Tidak kira apa lambang ranting kawasan itu, jika mereka perjuangkan al-quran dan sunnah itulah ranting yang betul. Ramai yang menjadikan isu tentang lambang dan kod. Lambang dan kod ini sebenarnya pengenalan bagi ranting kawasan. Sebagai contoh, dalam satu keluarga, pasti berbeza pengenalan individunya. Jangan di jadikan isu tentang kod dan lambang.

Selepas sudah dikenal pasti, berkawan dan bergaullah dengan mereka. Kemudian nyatakan hasrat di hati untuk menjadi ahli.

Pemilihan abang long perlu diteliti. Pastikan rukun islam dipegang erat oleh seseorang abang long itu. Ajak abang long itu bersolat jemaah dan diimamkan oleh abang long itu sendiri. Jika lepas semua itu, bermusafirlah dengan abang long itu selama 7 hari. Cuba lihat keperibadian dia. Adakah betul amar ma'ruf nahi mungkar itu dilaksanakan. Jika ia maka itu pilihan yang tepat.

Selepas anda rasa segala ciri-ciri yang dinyatakan dapat dicari maka bolehlah anda menyatakan hasrat untuk bersama beliau menjadi ahli di bawah naungan beliau.

Sebelum ke majlis ba'ah, perlu lakukan qiamualial selama 3 hari. Perkara ini boleh dilakukan sendiri atau secara berjemaah.Kemudian malam terakhir, lakukan solat istikharah. Mohon pinta petunjuk supaya apa yang dilakukan ini adalah mengikut lunas-lunas islam. Selepas solat istikharah.

Kita perlu bersumpah dengan diri sendiri dengan bersaksikan kitab suci al-quran serta menyebut "aku bersumpah akan melaksanakan segala yang diperintahkan oleh Allah s.w.t dan meninggalkan segala laranganNya, jika ku ingkar maka laknat dan bala Allah s.w.t akan menimpa ke atas diriku, Wallahi, Wabillahi, Watallahi." Ulanginya sebanyak tiga kali.

Ketika majlis baiah, kita juga boleh memilih ayahanda yang membai'ah kita. Mohon pada ayahanda itu untuk bersolat jemaah dan diimamkan oleh beliau sendiri. Jika segalanya selesai bolehlah di bai'ah. Sebelum proses bai'ah anda boleh bertanyakan segala hala tuju perjuangan. Jika didapati hala tuju dan perjuangan itu dilihat lari dari akidah, batalkan saja niat itu.Selepas majlis ba'ah, keesokan harinya perlu dilakukan puasa kifarah selama 3 hari sahaja.

Proses yang diterangkan adalah bertujuan memastikan kita berada di landasan yang betul. Perjuangan ahli ba'ah bukanlah satu permainan. Ia adalah perjanjian dengan Allah. Ianya perlu di jaga dengan rapi umpama kita menjaga iman kita. Saidina Umar al-khattab pernah berkata, menjaga iman adalah seperti berjalan di padang yang sangat dipenuhi duri yang tajam. Jika kita tidak berhati-hati maka sakitlah kita.

Inilah proses ba'ah yang perlu di amalkan bagi mereka yang mahu bersama di dalam perjuangan ahli ba'ah. Ramai yang kata pekida kalau ikut betul-betul kena duduk surau saja. Memang betul, Pekida bukan persatuan gangster. Ini warisan dari pejuang-pejuang kemerdekaan dahulu.Pejuang dahulu sudah menjalankan tanggung jawab dengan memerdekakan tanah melayu. Kita sebagai waris di amanahkan oleh mereka untuk menjaga kemerdekaan yang telah mereka pejuangkan.

Kepada semua ahli-ahli yang terasa perjalanan perjuangan mereka selama ini silap, perlulah puasa kifarah 3 hari. Dan melakukan solat taubat serta berjanji tidak mengulanginya lagi. Kita perlu lakukan ini semua ini. Jika kita gagal maka jangan lah menjadi ahli ba'ah.

Satu perjuangan satu wadah. Islam menjadi pegangan utama dan tidak boleh sekali-kali boleh diketepikan. Kami membantah serta mngutuk mereka ahli bai'ah yang masih tidak mahu-mahu kembali kepda wadah perjuangan sebenar. Kami menyeru badan bertindak menjalankan tugas yang telah dimanahkan.

Peranan badan bertidak 13 sangat penting. Ini adalah bagi memastikan ahli-ahli bai'ah sentiasa patuh setia pada perjuangan. Kami menegaskan perjuangan ahli ba'ah berpaksikan Al-quran dan sunnah. Jika ada pimpinan iaitu ayahanda abang-abang long yang menyeleweng paksi ini maka tunggu dan nantikan laknat dan bala dari Allah s.w.t.

Kepada anda yang mahu bersama ahli ba'ah sebenar, lakukanlah apa yang kami sampaikan. Kami doakan anda berjaya maanfaatkan perjuangan ini dan segala amalan di boleh dibawa ke akhirat sebagai amalan yang baik.

Sesungguhnya kami juga insan yang lemah, jika ada penulisan kami ini tersilap, kami pohon di perbetulkan. Tegur menegur ke arah kebaikan adalah amalan mulia. Kami doakan juga imej dan maruah pekida dapat kembali di zaman kegemilangan.

Kafir Bridget

Posted by fariz tiger at 11:03 AM 0 comments
dengan nama Allah yang maha mulia saya mulakan penulisan ini, yang pada mulanya saya ingin menulis di blog saya namun apakan  daya line internet lembab, hehe.. kita mulakan dengan hadis dari Anas bin Malik r.a katanya: Rasulullah SAW telah bersabda: Tiada seorang Nabipun yang diutuskan melainkan dia memberi peringatan (yang menakutkan) kepada umatnva tentang penipu yang buta sebelah matanva. Ketahuilah bahawa Dajal itu bula .sebelah matanya dan Tuhan kamu tidak buta sebelah matanya dan ditulis di antara dua matanva (Dajal) Kaf Fa dan Ra (Kafir). Nombor Hadis Dalam Sahih Muslim [Dalam Bahasa Arab sahaja]: 5219

Kebanyakan hadis, ialah mengenai siapa itu Dajjal, dan petanda-petanda kedatangan Dajjal. Seperti yang kita sudah sedia maklum, kebanyakan tanda-tanda yang disebutkan oleh Rasulullah saw sebelum kedatangan Dajjal, sudah pun terjadi pada hari ini. Dalam meneliti hadis-hadis baginda mengenai Dajjal, ramai ulama yang berselisihan pendapat mengenai turunnya Dajjal. Ada yang mengatakan, bahawa Dajjal itu hanyalah satu simbol kepada segolongan manusia atau bangsa yang suka melakukan kerosakkan, serta ingkar terhadap perintah Allah, dan ia bukanlah individu. Ada juga yang berpendapat, bahawa Dajjal itu ialah seorang individu yang bakal menjadi fitnah besar kepada manusia, dalam usahanya memesongkan akidah bertuhankan Allah, kepada menyembah Dajjal itu sendiri. Namun kebanyakkan ulama ahlul sunnah wal jamaah, berpegang kepada pendapat bahawa Dajjal itu adalah seorang manusia. 

Hari ini, dalam kecanggihan dunia teknologi, telah bertaburan beberapa dokumentari yang memaparkan tentang waktu turunnya Dajjal. Apa yang lebih menarik,dokumentari yang tersebar melalui blog dan laman sosial Youtube mengaitkan peranan sesetengah kumpulan elit yang terdiri daripada pemimpin dan juga jutawan Amerika Syarikat. yang didakwa mereka sebagai tentera Dajjal, dan kini sedang membuat persiapan bagi menyambut kedatangan Messiah atau penyelamat mereka iaitu Dajjal. 

Salah satu klip yang menerangkan bahawa kedatangan Dajjal kini sudah hampir tiba, bertajuk The Arrival. Dokumentari pendek, lebih kurang 10 minit setiap satu siri, adalah dokumentari bersiri sebanyak 50 episod. Dokumentari yang dihasilkan oleh Noreagaaa dan Achernahr telah memaparkan bahawa di zaman teknologi ini, Dajjal telah membuat persiapan untuk muncul dikhalayak ramai. Maka, perancangan Dajjal itu telah dilaksanakan oleh pengikut-pengikutnya, yang terdiri di kalangan pemimpin AS dan juga Britain. 


Brigade Kfir 

Dalam hal ini, dokumentari tersebut secara langsung telah mengaitkan Freemason, Iluminati, Bohemian Club, Skull & Bones dan beberapa pertubuhan lain, yang dianggotai oleh kebanyakkan pemimpin ternama di dunia. Dakwaan mereka, ada pemimpin dalam pertubuhan tersebut adalah diantara tentera-tentera Dajjal yang sedang bekerja keras menyiapkan fasa terakhir untuk Dajjal mengisytiharkan dirinya di khalayak ramai. Dalam sejarah pembetukkan Amerika Syarikat sebagai sebuah negara, tidak dapat dinafikan lagi bahawa, Freemason amat berpengaruh dalam hal tersebut, apabila Presiden pertama Amerika Syarikat, George Washington merupakan salah seorang ahli pertubuhan tersebut. Bahkan, ada dakwaan yang mengatakan kitab Bible yang digunakan ketika upacara mengangkat sumpah Presiden AS juga dikatakan dipenuhi dengan lambang freemason iaitu gabungan sesiku dan geometri. 

Gerakan Freemason juga dikatakan, bukan sahaja berkuasa dalam mencatur politik di AS, malah mereka jugalah tangan-tangan yang mencaturkan politik dunia. Hasil dari gerakan merekalah dikatakan munculnya fahaman-fahaman anti agama, facis atau komunis yang dibawa oleh beberapa pemimpin seperti Lenin, Karl Marx, yang juga anggota pertubuhan tersebut. Malah lebih teruk dari itu, golongan ini jugalah dikatakan sebagai pembuat konspirasi sehingga tercetusnya perang dunia pertama dan kedua, dan kini sedang dalam perancangan untuk mencetuskan peperangan dunia ketiga yang tidak dapat dinafikan lagi, ia akan melibatkan dunia Islam, jika berdasarkan slogan konspirasi War On Terrorism, ketika zaman pemerintahan Presiden Bush. 

 

Selain itu, dokumentari ini juga mendakwa, bahawa lambang pengenalan bagi pengikut Dajjal ialah logo mata satu atau dikenali sebagai The Seeing Eye. Lambang atau logo The Seeing Eye ini secara jelas boleh kita lihat ada tertera di dalam duit AS Dollar, dan begitu juga syarikat-syarikat yang dipunyai kebanyakannya oleh orang Yahudi, dikatakan turut mempunyai logo The Seeing Eye yang sama, tapi berlainan reka bentuknya. 

Menurut dokumentari itu lagi, Dajjal kini sedang dalam persedian untuk melaksanakan fasa kedua terakhir sebelum kemunculannya. Dikatakan, sewaktu kemunculan Dajjal kelak. kuasa pemerintahan di AS akan beralih arah dan berpusat di Israel. Di situlah, Dajjal bersama tentera-tenteranya, akan memerintah dunia sehinggalah turunnya Nabi Isa a.s dan Imam Mahdi. Inilah yang dikatakan sebagai The New World Order atau NWO. Masyarakat dunia, pastinya mengetahui pemimpin dari manakah yang sering melaung-laungkan ungkapan The New World Order, kalau tidak bukan pemimpin dari AS.Melalui media massa, seluruh dunia dapat mendengar dan melihat beberapa generasi Presiden AS yang semakin lantang mendendangkan bahawa akan wujudnya pemerintahan Order Baru tidak lama lagi yang bakal mencatur perjalanan politik dunia. 

Secara kesimpulannya, dokumentari ini merumuskan bahawa, segolongan mereka yang berfahaman zionis sebenarnya merupakan perancang utama segala agenda persiapan bagi kemunculan Dajjal. Mereka yang menggunakan jarum yang halus melalui pertubuhan sosial, telah berjaya memanipulasikan pemikiran ahli-ahli pertubuhan yang terlibat untuk mengikut agenda dan kemahuan mereka. Secara diam-diam, perancangan kumpulan Zionis yang dipercayai sebagai free-thinker itu hari ini, secara halus telah berjaya mempengaruhi pemikiran manusia, tidak kira seseorang itu terdiri dari umat Islam, Kristian dan juga Yahudi, bagi menyokong segala agenda mereka. 

Di camping itu, mungkin ramai yang tidak tahu, bahawa Israel kini mempunyai satu briged tentera yang bergelar briged Kfir. Perkataan Kfir ini jelas berbunyi seperti Kafir, iaitu perkataan yang ditujukan kepada golongan yang ingkar terhadap Allah didalam Islam. 

Brigad Kfir ini adalah batalian ke 900 di dalam tentera Israel. Brigade ini telah ditubuhkan pada awal tahun 1990, iaitu 10 tahun sebelum kedatangan tahun 2000, yang dianggap sebagai The New Millineum. Bagi mendapat maklumat seterusnya, anda boleh rujuk di lamanhttp://en.wikipcdia.org/wiki/Kfir_Brigade. Apakah brigade Kfir ini adalah salah satu lambang persiapan bagi Israel untuk menyambut turunnya penyelamat mereka iaitu Dajjal? Apakah kebetulan yang berlaku, baik dari sudut logo The Seeing Eye sehinggalah percaturan politik dunia sehingga ke hari ini, adalah satu kebetulan semata-mata, ataupun ia sebenarnya adalah hasil perancangan golongan yang mempunyai agenda dan niat jahat yang tertentu? 
 

Majlis Gabungan Bersatu Malaysia Copyright 2011 MG Bersatu Designed by Fariz Tiger Image by Afat's Notez Distributed by A*F*T